Pedagog/Psycholog

Drodzy uczniowie!
Sytuacja w jakiej znaleźliśmy się jest dla nas wszystkich nowa i bardzo trudna. Najważniejsze w tym trudnym czasie jest zachowanie spokoju i zadbanie o zdrowie własne i swoich bliskich.
JAK SOBIE RADZIĆ W TRUDNYM CZASIE PRZEDŁUŻAJĄCEJ SIĘ KWARANTANNY.

1.Przyznajmy sami przed sobą, że może nam być trudno.
To pierwszy krok – najważniejszy. Możemy długo zaprzeczać, czy tłumaczyć sobie, że nas to nie obchodzi, lub nie dotyczy. Tak jednak nie jest. Dotyczy nas i dotyka każdego dnia coraz bardziej. Każdy z nas – w większym lub mniejszym stopniu – potrzebuje obecności innych, spotkań ze znajomymi, przyjaciółmi, bliskimi. Skonfrontujmy się ze swoimi prawdziwymi uczuciami. Spróbujmy pogodzić się z tym trudnym wyzwaniem w nadziei, że minie ten czas, bo po nocy, zawsze jest dzień. Może lepszy?

2. Nie szukajmy winnych.
W sytuacji kryzysu mamy poczucie, że jest nam źle, więc może być kuszące szukanie winnego. Pamiętajmy jednak,
– to nie nasza wina, że musimy siedzieć w domu,
-to nie wina nauczycieli, że wysyłają zadania i prowadzą zajęcia online.
To dla nas wszystkich wielka próba, egzamin, który musimy zdać.

3. W każdym kryzysie można zbudować coś dobrego.
Czasy kryzysu zawsze rządzą się własnymi prawami. Możemy ten czas wykorzystać, spróbować odnaleźć w nim przestrzeń dla siebie, ale też by słuchać ważnych dla nas osób – o czym mówią? Czego potrzebują?

4. Postarajmy się każdego dnia znaleźć 10-30 minut, by zatroszczyć się o samego siebie, zaplanuj dzień, aby nie było w nim chaosu, bałagan, zastanów się, co może sprawić Ci przyjemność? Obejrzenie ciekawego filmu, śmiesznego kabaretu, przeczytanie fragmentu książki, ciepła kąpiel, zasadzenie kwiatków, a może wypicie w spokoju herbaty czy kawy? Ten czas możesz wykorzystać też na uzupełnienie zaległości w niektórych przedmiotach, przeczytanie lektury. Będziesz mieć więcej czasu, kiedy wrócimy do szkoły, do przyjaciół.

5. Spróbuj zadbać o sen.  Przewietrz sypialnię, odłóż telefon w innym pokoju, wyłącz telewizor.

6. Zadbaj o ruch – umieść w swoim planie dnia czas na gimnastykę – może jakieś pompki, czy inne ćwiczenia.
7. Możesz  skorzystać z pomocy.
Kiedy czujesz, że już nie dajesz rady – zawsze możesz skorzystać z pomocy. Pamiętaj, że są dla Ciebie i Twoich Rodziców nauczyciele, wychowawcy, a także pedagog i psycholog szkolny.
Pomoc psychologiczna dostępna jest również w naszej rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul. Otwockiej.
Pozdrawiamy Was serdecznie
Krystyna Pilich- psycholog, Katarzyna Bogusz-Żebrowska – pedagog